قلاب بازاریابی چیست؟ چگونه در کسب وکارمان استفاده کنیم؟

چکیده مقاله: در این مقاله قصد داریم به موضوع قلاب بازاریابی و فروش بپردازیم. اینکه قلاب بازاریابی چگونه هست و چه تاثیری روی کسب وکارما دارند بگیرید تا اینکه چطور آن را در کسب و کارمان پیاده سازی کنیم تا بتوانیم به جریان درآمد کسب وکارمان کمک کنیم را می خواهیم در این مقاله برایتان مطرح کنیم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

هیچ تا به حال فکر کرده‌اید راز موفقیت خیلی از بیزینس‌ها در دنیای امروز چه چیزی است؟! حتماً برای شما هم پیش آمده در دنیای واقعی با افرادی سر و کار داشته باشید که کسب و کارشان را به طرز معجزه آسایی رونق بخشیده اند. اتفاقاً خوب که نگاه می‌کنید می‌بینید محصول یا خدمات خاص و منحصر به فردی هم ارائه نداده‌اند. آن ها اغلب تبلیغات و تکنیک‌های بازاریابی فوق العاده‌ای به کار می برند و از شگردهای تازه و نوینی برای تبلیغات و بازاریابی و فروش خود استفاده می‌کنند که می‌توانند توجه هر کاربری را به خود جلب کنند.

 اجازه دهید یک خاطره برایتان تعریف کنم، چندی پیش خیلی اتفاقی با یک بنر نصب شده روبروی مغازه‌ سبزی مارکت روبرو شدم که روی آن نوشته شده بود «صبزی مارکت»، همین نکته به ظاهر ساده، منِ مخاطب را به فکر فرو برد که لااقل یک پایی در مغازه فروشنده بگذارم. شاید همین نکته ظریفِ عمدی غلط املایی توجه هزاران نفر را جلب و آن ها را میخکوب کرده باشد.

 کم نیستند افرادی که این چنین مشتری شکار می‌کنند.

 

قلاب بازاریابی

 

در مدیریت بازاریابی مدرن، به  توصیفی که راجع به محصول یا خدمات کسب‌و‌کار بکار برده می‌شود و می‌تواند نظر مصرف کننده را به خود جلب کند و او را به فکر ببرد، قلاب بازاریابی گفته می‌شود.

 اتفاقاً عکس این موضوع هم زیاد دیده‌ایم انبوه ایمیل‌های ناخوانده‌مان گواه این موضوع است که به دلیل نداشتن قلاب محکم بازاریابی هیچ وقت نتوانسته بودند توجه من و شما را به خود جلب کنند. و چه بسا تراکت‌ها و تبلیغاتی که در خیابان‌ها به دستمان داده‌اند و هیچ وقت گذرمان به آن فروشگاه‌ها باز نشد.

 خب اگر مشتاق شنیدن تمامی فوت و فن قلاب بازاریابی و فروش هستید وقت را از دست ندهید و تا پایان این مقاله کنار ما باشید.

قانون قلاب چیست؟

همانطور که گفتیم قانون قلاب در بازاریابی و فروش روشی است که به جذب مخاطب، به واسطه محتوا به منظور افزایش مشتری از طریق ارائه خدمات و یا فروش محصولات به کار برده می‌شود. همانگونه که برای گرفتن ماهی از قلاب استفاده می‌کنیم تا بتوانیم ماهی را به دام بیندازیم، برای توجه کاربران و مخاطبان هم بایستی از طریق محتوای با کیفیت و منحصربه‌فرد که حاوی کلمات جادویی است بهره بگیریم و از این راه بتوانیم مشتریان بیشتری صید کنیم.

نحوه کارکرد مدل قلاب

چهار عامل مهم در چرخه مدل هوک یا قلاب شامل محرک، اقدام، پاداش و سرمایه‌گذاری است. زمانی که مصرف کننده از این مراحل عبور می‌کند در واقع برایش عادی سازی می‌شود و عادات او تقویت می‌شود و اینجاست که آن محصول یا خدمات ارزش بیشتری خواهد داشت.

  1. عامل محرک

شمع جرقه در مدل قلاب همین محرکات است که این خود در دو نوع داخل و خارجی دارد. محرک‌های خارجی ایمیل‌ها، لینک ها در وب سایت یا نماد برنامه در تلفن را شامل می‌شود که به وسیله چرخش‌های مداوم در این قلاب‌ها رفتارها و احساسات کاربران فعال می‌شود که به بخشی از رفتار معمول آنها تبدیل می شود و در آخر به شکل‌گیری عادت می‌انجامد.

 درست مثل زمانی که در اینستاگرام پیج خاصی را رصد می‌کنیم و به عادت روزانه‌مان تبدیل شده و مدام در حال ایجاد نیاز محصولات آن برای خودمان می شویم.

  1. اقدام

دو عنصر اساسی اقدام در کسب و کارها انگیزه و توانایی است، این هنر بیزینسمن را می‌طلبد که به طور همزمان انگیزه و توانایی کاربر را افزایش دهد. برای مثال زمانی که روی یک عکس خاص و جالب در یک پیج خبری کلیک می‌کنیم  و ما را به وب سایتی می‌برد که تا به حال آن را ندیده بودیم و از این به بعد هر آنچه که می‌بینیم خیره و شوکه می‌شویم.

  1. پاداش متغیر

 آن چیزی که یک قلاب حرفه‌ای انجام می‌دهد، توانایی آنها در ایجاد خواسته‌های کاربر است. در ادامه تکمیل مثال قبلی می‌توان گفت زمانی که به وب سایت جدیدی راه پیدا می‌کنید نه تنها یک عکس خاص بلکه عکس‌های بیشتری نیز توجه کاربر را جلب می‌کند.

  1. سرمایه‌گذاری

 آخرین مرحله جایی است که کاربر باید کارهایی انجام دهد. مثل اشتراک گذاری مطالب، دعوت دوستان و غیره. در واقع در این مرحله کاربر یک سری تعهدات را برای بهبود روند کسب و کار انجام می‌دهد.

تصویر دوم قلاب بازاریابی

 اصول قانون قلاب چیست؟

 اصل اول: خاص باشید.

سعی کنید در محتوای متنی ، صوتی و ویدیویی‌تان متفاوت و متمایز باشید. یک تمایز جذاب و خاص می‌تواند به قیمت بازخورد اثربخش قلاب شما منجر شود. یادتان باشد در دنیایی زندگی می‌کنید که روزانه چیزی حدود ۳۵۰ میلیون پست در اینستاگرام در حال انتشار است و این تفکر و هنر شماست که می‌تواند پست شما را در میان انبوه این اطلاعات برجسته کند.

 

اصل دوم: حرف جدیدی برای گفتن داشته باشید.

شما بایستی برای جلب نظر مخاطبان و شوکه و میخکوب کردن آنها حرف و صحبت جدیدی داشته باشید که بتوانید آنها را مجذوب کنید. فراموش نکنید این صحبت تازه و این پیام همیشه نباید باب دل مخاطبان باشد. خیلی اوقات می‌تواند برای جلب نظر آنها مخالف نظر آنها باشیم.

 

اصل سوم: برجسته سازی کنید.

اگر بخواهید مخاطبانتان شما را برگزینند، باید قلابتان خاص باشد جوری که بتواند مخاطبتان را قلقلک دهد و به قلاب بچسباند. مثلا در تبلیغ سیگار برند kent گفته شده بود سیگار نکشید حتی kent. این تناقض و دوگانگی جوری ذهن مصرف کنندگان را مشغول کرده بود که تمامی افراد سیگاری برای لااقل یکبار هم که شده این برند را نیز تست کرده اند.

اصل چهارم دروغ نگویید.

هیچ مخاطبی جذب قلاب دروغین نخواهد شد و یا اگر جذب آن شود تا نیمه راه آن را رها خواهد کرد و نهایتاً برآیند خوبی برایش به همراه نخواهد داشت. پس لطفاً تحت هیچ شرایطی صداقت در محتوایتان را فدای جذب بازاریابی نکنید.

 تا به اینجای مقاله کمابیش دستتان آمده که نحوه عملکرد یک قلاب بازاریابی چگونه است و اصول آن را آموخته‌اید. اگر همچنان مشتاق دانستن قوانین قلاب بازاریابی و فروش هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

چند توصیه ساده برای قلاب بهتر

7 توصیه طلایی برای تاثیرگذاری بیشتر در قلاب بازاریابی

  1. از یادآوری اعداد در ابتدای پیام‌ها غافل نشوید. مانند: ۵ اشتباه رایج …. یا ۷ نکته مهم درباره….
  2. برای برانگیختن مخاطبان خلاق باشید. مانند: اگر به شما بگویم…
  3. خواننده‌ها را بترسانید. با گفتن جملاتی مانند: هشدار، خطر …
  4. از گفتن رمز و رازها ابایی نداشته باشید مثل آوردن کلماتی مانند اسرار، رموز در ابتدای پیام‌ها
  5. مخاطبان مجذوب صفت‌های افضل «ترین» می‌شوند. مانند: بهترین، بدترین، طولانی‌ترین
  6. چیزهای جدید همیشه توجه افراد را به خود جلب می‌کند و آنها را درگیر می‌کند. مانند: روش‌های جدید برای…. یا قوانین جدید…
  7. فراموش نکنید مخاطب‌ها زیاد حال و حوصله ندارند و منتظر نمی‌مانند، از این رو باید در فیلم‌های اینستاگرام در همان ۱۰ دقیقه اول تیر خلاصی را بزنید و شکار خود را قطعی کنید. همچنین در فایل‌های صوتی یا پادکست ها در همان ثانیه‌های ابتدایی طعمه را به چنگ بیندازید.
  8. مقدمه داستان نویسی را دست کم نگیرید. انسان ها ذاتاً عاشق داستان‌های کوتاه و جذاب هستند و از خواندن داستان های کوتاه در ابتدای مقاله لذت می برند.
  9. آرایه‌ها در قانون قلاب معجزه می‌کنند. شما می‌توانید از آرایه‌های ادبی مثل تشبیه استفاده کنید. مانند: فلان وبسایت مانند یک اهنربا مشتری را به سمت خود می کشاند.
  10. مرحله آخر این قلاب را بر روی سایتتان پیاده سازی کنید

پیشنهاد آموزش صفر تا صد افزونه قدرتمند:Gravity forms

6- راه اندازی قلاب بر روی سایت

پس از اینکه مشخص شد قلاب چیست باید بر روی سایت خودتان این قلاب (فرم) را پیاده سازی کنید ، و اطلاعات ذیل را از متقاضی دریافت کنید

1- شماره موبایل 

2- نام و نام خانوادگی 

3- لینک صفحه که این فرم در ان پر شده 

بلافاصله پس از پر کردن فرم یک پیامک با متن ذیل برای درخواست کننده ارسال کنید

				
					"محمدرضا سربند" عزیز
درخواست شما در وب سایت 
"آکادمی استاد سربند"
ثبت شد به زودی مشاوره مشتریان مجموعه ما با شما تماس خواهند گرفت
شماره تماس ما
03155XXXXXX
سایت ما
https://sarXXXXXXXX.ir
				
			

و همین طور یک متن برای کارفرما به شرح ذیل ارسال کنید

				
					مدیر گرامی مجموعه 
آکادمی سربند
درخواست جدید از فرم 
URL
نام :محمدرضا سربند
موبایل : 
091XXXXXXXX
				
			

 

مواردی که هایلایت شده است اسم مجموعه و مشخصات متقاضی خودتان باید به صورت هوشمند قرار بگیرید

بعد از اینکه پیامک برای مدیر ارسال شد وظیفه تیم شماست که در سریعتر زمان ممکن با انها تماس بگیرید

خب به پایان مقاله رسیدیم، اگر اطلاعات این مقاله برایتان مفید بوده و یا احیانا فکر می‌کنید می تواند گره گشای افرادی که مشکلی مثل مشکل شما را دارند، با اشتراک گذاری با آنها دوستانتان را یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست

فرم درخواست مشاوره رایگان

"(*)" indicates required fields

چه خدماتی از ما میخواهید دریافت کنید؟
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .